About me

I am a book addict. I cannot even deny it and I want no cure. Cultivating love and passion for reading

16 decembrie 2012

Recenzie Umbra Vantului de Carlos Luis Zafon

Despre carte

Ne aflam in Barcelona anului 1945. Intr-o dimineata cetoasa, domnul Sempere, proprietar al unui anticariat din inima orasului vechi, isi duce fiul, Daniel, la Cimitirul Cartilor Uitate, o cladire impunatoare, veche si sumbra, plina de volume ale unor autori necunoscuti sau uitati, carti aduse de oameni care au tinut sa le fereasca de parasire, de indiferenta sau de disparitie.

Potrivit traditiei, cine intra pentru prima oara trebuie sa adopte o carte. Dintre miile de tomuri prezente, Daniel se simte atras de Umbra vintului de Julian Carax, un roman misterios pe care, ajuns acasa, il citeste in aceeasi noapte dintr-o suflare. In anii urmatori, Daniel se pomeneste implicat intr-o serie de intrigi si de crime, trecind prin numeroase primejdii pentru a salva cartea de anumite persoane. In acelasi timp, el se lanseaza in cercetarea amanuntita a biografiei autorului, cel putin la fel de enigmatica si de stranie ca si romanele sale.

Gandurile mele

“Cărţile sunt oglinzi: vezi în ele numai ceea ce ai déjà în tine.”

„Umbra Vântului”este o lectură fascinantă, o lume a fantasticului real. Cartea este construită asemenea unui film epic pe suport de hârtie, sumbru şi captivant, întunecat, cu teme clasice: dragoste, mister şi nu în ultimul rând, moartea. Naraţiunea este una aproape poetică, construită pe mai multe niveluri, multidimensional şi cu o fluiditate care te prinde imediat. Totul porneşte de la întâlnirea magică a unui tânăr cu o carte în Cimitirul Cărţilor.

“Locul asta e un mister, Daniel, un sanctuar. Fiecare carte, fiecare tom pe care-l vezi are suflet. Sufletul celui care l-a scris şi sufletul celor care l-au citit, l-au trăit, l-au visat. Ori de cate ori o carte îşi schimbă proprietarul, ori de cate ori privirea aluneca pe paginile ei, spiritul său creşte şi se întăreşte.”

Zafon îţi propune o aventură care te va forţa să îţi depăşeşti temerile, să explorezi cu îndrăzneală alte lumi, să te identifici cu personajele. Vei parcurge alături de ele întreaga existenţă(de la copilărie, maturitate şi bătrâneţe), vei ajunge să le cunoşti în profunzime şi vei regreta momentul în care ai dat ultima filă.

“Există lucruri care nu se pot vedea decît pe întuneric.”
"Umbra Vântului" este o carte ce aparţine genului gotic, cu tot ce presupune acest tip de literatură: atmosfera apăsătoare, sugerată de prezenţa obsesivă a ruinelor, castelelor bântuite de stafii, peisajelor stranii şi înspaimântătoare, a elementelor magice, expresie a unui tip de sensibilitate preromantică, marcată de predilecţia pentru straniu, misterios, supranatural, morbid.

“cuvintele cu care se otrăveşte inima unui copil, din meschinarie sau din ignoranţa, rămân închistate în memorie şi, mai devreme sau mai tarziu, îi ard sufletul.”
Pot cu siguranţă să vă spun că această carte are puterea de a hipnotiza cititorul. O poveste plină de mister, dragoste, o pasiune imensă pentru literatură, un tratat de politică, intrigi, umor, cruzime, compasiune, regret, crime, incest, răscumpărare….
Zafon reuşeşte cu o uşurinţă reamarcabilă să te transpună în pielea personajelor lui. Cu o îndemanare extraordinară, îţi prezintă o lume aproape magică, cu personaje aproape reale.

“..în clipa când stai să te gândeşti dacă iubeşti sau nu pe cineva, deja ai încetat să-l mai iubeşti”
Răsturnările de situaţie au un loc aparte. Zafon creează poveşti paralele de iubire platonică, iubire oarbă, eşecuri în dragoste, iubire de durată, iubirea filială, iubire interzisă, dragoste neîmpărtăşită. Prin toate acestea se insinuează misterul lui Julian Carax. E viu sau mort? Cine este responsabil de arderea cărţilor sale şi mai ales de ce? Cine este fantoma cu care se confruntă? Multe întrebări… dar raspunsul îl veţi găsi citind această minunată poveste!

Nu în ultimul rând, "Umbra Vântului" este o alegorie a umbrei/morţii, transformând acest moment inevitabil într-o metaforă, încarcată de simboluri. E o cartea a umbrelor! Fiecare personaj din această carte are umbre: trăieşte umbre ale vieţii, urmăreşte umbre ale viselor, sunt umbre ale altora….